Ressurser/Dyrets merke og tall i Åpenbaringsboken
Foto: Vlue / Shutterstock.com     

Dyrets merke og tall i Åpenbaringsboken


I tillegg til å prøve å forføre mennesker truer dyret fra jorden i Åpenbaringen kapittel 13, også med økonomisk utestengelse (ikke kjøpe eller selge) og til slutt også med dødsstraff (Åp 13,15.17) I verdenspolitikken har disse to metoder alt vært anvendt i årevis som et «sikkert middel» for å tvinge stater i kne. Det tegner seg altså alt i dag et bilde av hvordan dyret vil gå fram mot mennesker som føler seg bundet av Guds ord i sin samvittighet.

Merker, emblemer og nåler er fremdeles populært hos mange mennesker for å vise at man tilhører en spesiell gruppe. Dyret fra jorden tvinger også menneskene til å identifisere seg. For å gjøre det må de bære dyrets navn eller tallet som svarer til navnet i et merke på pannen eller på den høyre hånden.

Mange fortolkere har latt seg forlede til å tolke dette «dyrets merke» utfra dagens teknologi (f. eks. strekkode som kan leses av med laser eller en chip under huden med menneskets personlige data). Men man forsto dette symbolske utsagnet allerede på de første kristnes tid.

På Johannes tid var det ordet som er brukt for «merke» (charagma) det statlige stemplet man fikk på attestene/kvitteringene når man hadde kommet med offer til keiseren. Dette var igjen et tegn på at man anerkjente keiseren som øverste herre og guddommelig Pontifex Maximus. I endetiden handler det også om spørsmålet om anerkjennelse av og underkastelse under Pontifex Maximus.

Dyrets merke står dessuten i motsetning til Guds segl. Gud besegler Jesu etterfølgere ved Den hellige ånd og kjennetegner dem med det som sin eiendom (Ef 4,30) og stiller dem under sin beskyttelse (Åp 7,1-3). På samme måte kjennetegner også dyret fra jorden etterfølgenre av dyret fra havet på oppdrag fra dragen. Også her etterligner den vanhellige treenigheten guddommens handlemåte. Slik står menneskene i endetiden overfor en avgjørelse. Skal de adlyde Gud eller dragen, bekjenne Jesus som eneste Herre (Rom 10,9-13) eller anerkjenne dyret fra havet som herre? Skal de la seg lede av Guds Ånd eller av falske profeter? Skal de stå under Guddommens beskyttelse og bli forfulgt av den falske treenigheten eller bli kjennemerket som disse maktenes eiendom og bli trukket til regnskap av Gud?

Men hva menes nå med merke/tegn, navn og tall?

Merket
Vi finner den første hentydningen til hva merket betyr i to tekster i Det gamle testamentet (2 Mos 13,9; 5 Mos 6,4–8; 11,18). Israelittene skulle binde Guds bud på pannen og hånden. Denne anvisningen er egentlig symbolsk ment, men ortodokse jøder tar den bokstavelig den dag i dag. Israel skulle både følge Guds bud (hånd) og være overbevist om budenes riktighet og verdi (panne). Budene skulle fylle deres tankegang og være bestemmende for liv og oppførsel. Fordi Guds bud stadig blir framhevet i Åpenbaringen og særlig i sammenhengen rundt dyret og dets merke (Åp 12,17; 14,12) er det viktig også for Jesus etterfølgere at Guds vilje fyller og preger deres liv og tenkemåte. De ønsker å gjøre alt Gud forventer av dem, og skyver ikke enkelte bud under teppet. Det er dette som skiller dem fra dem som bare er kristne i navnet.

For det andre: Den som følger alle de ti budene (2 Mos 20,2–17), vil særlig skille seg ut i spørsmålet om hviledagen (2 Mos 20,8–11). Man er lydig mot Gud i dette også, istedenfor å ære en hedensk festdag som kirken har kristnet. Den som holder den bibelske sabbat som hviledag heiser flagget høyt i en kristenhet som helligholder søndagen, fordi man signaliserer at man setter Guds bud over menneskelige påbud (se Mark 7,7–9).

«Det er mye i den kristne religions lære som ikke finnes i Bibelen. Dette gjelder også mange av de plikter som er blitt lagt på de kristne.  Helligholdelse av søndagen med gudstjenestebesøk og hvile fra det daglige arbeidet er ett slikt eksempel. Protestantene har alltid lagt svært mye vekt på dette, framfor alt i de angel-saksiske landene. Men i Bibelen blir aldri søndagen betegnet som «Herrens dag». Tvert imot er det snakk om Sabbaten, den siste dagen i uken. Vel bevisst sin autoritet til å lære i Kristi navn la den tidlige kirken denne dagen til søndag, med hensikt…» (Pater Dr. John A. O'Brien, „100 Fragen über den katholischen Glauben“, S. 14, Paul Pattloch Verlag, Aschaffenburg, 1963).

Antikrists tilhengere kan bære kjennemerket sitt enten på høyre hånd eller på pannen. De er altså enten overbevist om den nye verdensreligionen uten virkelig å praktisere den, eller de handler i tråd med den uten og være helt overbevist om den. Men uansett står de på den vanhellige treenighetens side.

Navnet
På bibelsk tid var ikke et navn bare en betegnelse på en person. Navnet sa noe om personen selv eller personens vesen eller karakter. Innskrift med navn kjennetegnet også personens eiendom. Jesu Kristi etterfølgere bærer hans navn og Gud Faders navn på sin panne. De er altså Guds eiendom. I deres liv gjenspeiles Jesu karakter som de har fått i gave ved Den hellige ånds innflytelse (se Gal 5,22.23). På hebraisk er Guds navn «Jahve», som betyr «den som er» (se 2 Mos 3,13-15). Senere oversatte man navnet med ordet «Herren», for ikke å misbruke Guds navn. Dette navnet uttrykker Guds uforanderlighet og evige vesen. Jesus bærer også dette navnet (se Joh 8,58 „jeg er“; Joel 3,5; Rom 10,9-13; Heb 13,8). Når Jesu etterfølgere bærer dette navnet betyr det altså at de er bestemt for evigheten. På samme måte som Gud er til for alltid, skal heller ikke deres liv ha noen ende.

Antikrists etterfølgere gjenspeiler på sin side sinnelaget og karakteren til sin herre. Og siden den falske treenigheten ikke har noen framtid, ender deres liv med Guds dom (Åp 20,9.10).

Dyrets tall
Menneskene i endetiden kan i tillegg til å bære dyrets merke eller navn, også bære tallet som svarer til dyrets navn (Åp 13,17). Her er det altså enten snakk om et tall som representerer dyrets vesen, siden navn alltid står for karakter i Bibelen. Men det kan også være snakk om et navn der bokstavene danner tallet 666.

Både på hebraisk, gresk og latin hadde bokstaver slik tallverdi. Og det var ikke uvanlig, verken blant jøder eller andre, å regne ut tallverdien av navn og av ord. For eksempel er tallverdien til det greske ordet engel skrevet med hebraiske bokstaver 144. Og i Åpenbaringen 21,17 leser vi: «Han målte også bymuren: Den var 144 alen høy etter menneskenes mål, som også er englenes mål.»  Så her finner vi både «engelen» og engelens tall i samme setning.

Tallverdien av det greske ordet for «dyret» skrevet med hebraiske bokstaver er 666 og i Åpenbaringen 13,18 leser vi: "Her gjelder det å ha visdom. La den som har forstand, regne ut dyrets tall! For det er et menneskes tall, og tallet er 666." Så her har vi både «dyret» og tallverdien av ordet «dyret» i samme vers. Samtidig er det en interessant parallell til teksten i Åp 21,17:

De himmelske byen: «menneskenes mål som også er englenes mål» (Åp 21,17)

Dyret: «Dyrets tall. For det er et menneskes tall» (Åp 13,18)

I den første teksten blir det menneskelige assosiert med det himmelske. I den andre blir det mektige dyret redusert til et menneske.

144 er 12 x 12. Det nye Jerusalem måler 12000 x 12000 x 12000 stadier. Guds folk har tallet 144 000 som er 12 x 12 x 1000. Byen har 12 porter med 12 engler som portvakter og det står 12 navn på portene. Det er også 12 grunnstener med 12 navn på. Og rundt tronen sitter de 24 eldste (2 x 12.) Så 12 er helt klart tallet for gudsfolket og for det himmelske.

Det er mulig at tallet 666 må forstås på samme måten… som et symbol og kjennetegn på antikrists og Babylons vesen.

Daniels bok kapittel 3 forteller hvordan kongen av Babylon reiste et bilde av seg selv som var 60 alen høyt og 6 alen bredt. Han krevde at alle skulle tilbe det eller dø, som et tegn på at de underordnet seg hans egen makt. Denne teksten er helt klart en bakgrunnstekst for åpenbaringen 13. Legg merke til at dyrets tall på gresk skrives slik:  600 60 6 – det er altså enda mer imponerende enn Nebukadnesars bilde som kun hadde tallet 60 6). På Johannes’ tid satte også keiserne opp statuer av seg selv rundt omkring og krevde at de ble tilbedt. Bildetilbedelsen stod for de første kristne som selve symbolet på å gå på kompromiss og svikte sin Herre Jesus. De oppmuntret hverandre til å være like tro som Daniels venner (Dan kap 3), og stolte på at som disse kom ut av ildovnen ville de selv stå opp av gravene. «Den som skal i fangenskap, må gå i fangenskap, Den som skal drepes med sverd, må dø for sverd. Her gjelder det at de hellige har utholdenhet og tro» (Åp 13,10).

En populær amulett som babylonske prester bar, inneholdt den fascinerende tabellen nedenfor. Den inneholder alle tallene fra 1 til 36.

 

 

1

 

 

 

 

32

 

 

34

 

 

3

 

 

35

 

 

6

 

 

30

 

 

 

 

8

 

 

27

 

 

28

 

 

11

 

 

7

 

 

20

 

 

 

 

24

 

 

15

 

 

16

 

 

13

 

 

23

 

 

19

 

 

 

 

17

 

 

21

 

 

22

 

 

18

 

 

14

 

 

10

 

 

 

 

26

 

 

12

 

 

9

 

 

29

 

 

25

 

 

31

 

 

 

 

4

 

 

2

 

 

33

 

 

5

 

 

36

Legger du sammen tallene fra 1-36 (1+2+3+4+5……+36) får du 666.

Men denne amuletten går lenger. Legg sammen tallene i hver av de seks radene bortover. De blir alle 111 (111 x 6 = 666) Gjør det samme med de seks loddrette radene. Igjen 6 x 111 = 666. I tillegg er 36 = 6 x 6).

Så vi ser at i Babylons religion stod både tallet 6, 6x6 og 666 svært sentralt. Det er ikke umulig at både Johannes og leserne hans visste om slikt.

Hva er så betydningen av tallet 6? Seks er tallet for den dagen mennesket ble skapt på. Det er virkelig menneskets tall. Men den sjuende dagen er dagen da Guds verk var fullført. Det er Guds tall og mennesket ble på den sjuende dagen invitert inn i fellesskap og hvile med Gud. Tallet seks kan stå for uviljen mot å gå inn i det sanne fellesskapet med Gud som sabbaten representerer.

Seks er også bare halvparten av 12. Dersom det stemmer at Satan fikk med seg en tredjedel av himmelens engler (Åp 12,4) så er det to tredjedeler (dobbelt så mange) på Guds side.

En tolkning av dyrets tall er at dette menneskets og Babylons tall 6, rett og slett kommer til kort i forhold til Guds tall 7. Når vi hører dyrets tall hører vi nederlaget til den rent menneskelige makten som aldri kom lenger enn til 6.

I Åpenbaringen 13,17-18 sier Johannes at når dyret innfører sanksjoner mot dem som ikke vil ta dyrets merke, gjelder det å ha visdom, og den som har forstand kan også regne ut dyrets tall. «For det er et menneskets tall, og tallet er 666."

Det viktigste i situasjonen er altså visdommen til ikke å la seg rive med og bli forført eller fristet til kompromiss med mennesker som setter seg opp mot Gud. Det er et kall til å stille seg på Guds side.

Andre tolkinger
I. Keiser Nero
Åp 13, 17 sier at tallet svarer til et navn. Og her har bibelforskerne virkelig strevd.

Noen mener det må være keiser Nero, som når gresken skrives med hebraiske bokstaver gir tallverdien 666. Et argumentet for dette er at den greske formen Neron, gir 666, mens den latinske, Nero, gir 616. Og det finnes et gammelt bibelmanuskript (Papyrus 115, fra ca. 225-275 e. Kr) som har 616 som dyrets tall.

Mot denne tolkningen kan vi komme med følgende innvendinger. 1) Ingen før 1831 hadde foreslått denne tolkningen. 2) Nero hadde vært død i over 20 år da åpenbaringen ble skrevet og ryktene om at Nero levde og skulle komme tilbake, ble det aldri noe av. 3) Forekomsten av tallet 616 kan forklares med at den som kopierte bibelmanuskriptene ville at tallet skulle passe på keiser Caligula, som også gir tallverdien 616 skrevet med hebraiske bokstaver. 4) For at tallet skal gå opp kreves det at transskriberingen av ordet keiser til gresk utelater en bokstav som egentlig skulle vært med og 5) Verken Nero eller Caligula, selv om begge var kjent for sin galskap, kom i nærheten av å oppfylle den globale rollen dyret har i åpenbaringen 13.

II. Paven
Andreas Helwig (1572–1643), lærer i hebraisk, gresk og latin i Berlin og professor ved universitetet i Rostock, var den første som satte pavetittelen i forbindelse med tallet 666. I sin bok Antichristus Romanus skriver han at pavens latinske navn og tittel, Vicarius Filii Dei  – som setter paven på samme nivå som Kristus – oppfyller nøyaktig de forutsetningene som er nødvendig for å overføre tallet 666 fra Åpenbaringen 13 på pavedømmet (Andreas Helwig, Antichristus Romanus, in Proprio Suo Nomine, Numerum Illum Apocalypticum (DCLXVI) Continente Proditus, Wittbergae: Typis Laurentij Seuberlichs, 1612). For ham er dermed pavedømmet antikrist. Hans utlegning av tallet 666 ble overtatt av mange protestantiske teologer som prlvde å tolke Daniel og Åpenbaringen. Her følger oppsettet av bokstaver og tall slik vi har fått det overlevert fra Helwig og reformatorene (forklaring: U blir på latin betegnet som V):

V =       5

 

I  =       1

 

C =   100

 

A

 

R

 

I  =       1

 

V =       5

 

S 

 

 

F

 

I  =       1

 

L =     50

 

I  =       1

 

I  =       1

 

 

D =   500

 

E

 

I  =         I

 

        ___

 

        666

Problemet med denne tolkningen er at det ikke finnes noen historisk bekreftelse på at denne tittelen ble brukt av paven. Vicarius Christi har god dokumentasjon mens Vicarius Filii Dei kun finnes i ett eneste dokument kalt Den konstantinske sjenkelse. Dette er et forfalsket dokument fra 800-tallet der keiser Konstantin (272-337 e. Kr) angivelig skjenker pave Sylvester I og hans etterfølgere herredømmet over byen Roma og hele Vest-Romerriket, mens Konstantin selv skulle beholde den keiserlige myndighet over Øst-Romerriket fra dets nye hovedstad Konstantinopel. Dokumentet ble laget for å styrke kirkens politiske kontroll over Roma og deler av den italienske halvøyen. Det ble avslørt som falskt av katolikkene selv på 1400-tallet. (Du kan lese hele dokumentet her: http://en.wikisource.org/wiki/Donation_of_Constantine.)

Et katolsk blad «The Sunday Visitor» påstod 18. april, 1915 at det fantes pavelige tiararer med innskriften Vicarius Filii Dei. Men ingen har greid å finnen noen slik tiara. Og det samme bladet innrømmet feilen noen år senere (23. juli, 1922).

De som fastholder denne tolkningen må vektlegge at på tross av at den konstantinske sjenkelse er en forfalskning ble den faktisk godtatt som ekte i 600 år... 600 år hvor også tittelen Vicarius Filii Dei tilsynelatende ble omfavnet.

Noen vil gå så langt som å antyde at Vatikanet også har gjemt unna tiaraene som bærer denne tittelen.

Men alt i alt hviler denne tolkningen på et heller tynt grunnlag.

III. Internett og strekkoder
Det finnes også noen fantasifulle teknologiske tolkninger av dyrets tall. For eksempel er tallverdien av w skrevet på hebraisk 6. www blir dermed 6 6 6. Også strek-kodene på varene våre har tre streker foran, i midten og på slutten som til forveksling likner strekkoden for tallet 6 selv om ingen skanner vil forveksle dem med tallet 6 som alltid har mer plass på høyre eller venstre side av seg enn skille-strekene.

Problemet med disse tolkningene er at gresk ikke skriver 666 som tre sekstall etter hverandre men slik: 600 60 6 eller skrevet med bokstaver: sekshundre, seksti og seks (ἑξακόσιοι ἑξήκοντα ἕξ.) Skal vi spekulere rundt de enkelte siffrene må vi altså spekulere rundt tallene 600 60 og 6 i tillegg til egenskapene summen 666 måtte ha.

En Norsk Bibelinstitutt ressurs

Tema

Bibel og trosspørsmål

Relaterte ressurser

Bill Gates? En reinkarnasjon av Judas? Satan selv? Siden forestillingen om antikrist stammer fra Det nye testamentet, er det først og fremst her vi må lete etter svar. Det kan gi et interessant resultat å søke på internett etter antikrist. Skriv inn navnet og se hva som kommer opp. Jeg må innrømme at jeg ikke tok meg tid til å gå gjennom...
Les mer
Vårt utgangspunkt må være Bibelen. Det er ikke noe i Bibelen som sier at de åndelige gavene skulle opphøre, og den profetiske gave er en av dem. Denne gaven nevnes blant annet i listene over åndelige gaver som finnes i Rom 12,4-8, 1 Kor 12,1-31 og Ef 4,8-16. Også ut fra Jesu advarsel om falske profeter (Matt 24,24), kan vi gå ut fra...
Les mer
Den senere tids interesse for og diskusjon om ”dyrets merke” i forskjellige media i forbindelse med EØS-forhandlingene og EU-debatten, må ha forvirret mer enn å avklare hva Bibelen egentlig snakker om. Bidragene til debatten fra prester, pastorer, bibellærere og biskoper hvor noen har tatt utgangspunkt i et bibelsyn som ikke gir rom for Gud...
Les mer
Powered by Cornerstone