Tilbedelse av bilder og det andre bud
Bildene i middelalderen var den alminnelige manns ”Bibel”. Men også etter reformasjonen, og etter at bibler på folks eget språk etter hvert ble tilgjengelige, fortsatte man å bruke bilder. Lucas Cranach, for eksempel, var gjennom sine malerier en viktig støttespiller til reformasjonen. Det finnes blant annet et bilde i museet i Wittenberg der Cranach illustrerer de 10 bud. Dette maleriet var – og er fremdeles – en god preken!
Men slik jeg forstår det, rammes ikke religiøse bilder, eller skulpturer for den saks skyld, i seg selv av det andre bud i 10-buds loven. Det er først når billedlige fremstillinger blir gjenstand for tilbedelse at det oppstår et problem. Selvsagt kan det også være et problem at våre fremstillinger av guddommelige personer og himmelske realiteter blir utilstrekkelige og kan i verste fall begrense vår forståelse. Men heller ikke språket er tilstrekkelig i den sammenheng. Så vi må alltid være klar over at Gud er mer enn vi kan forstå, forklare eller fremstille med våre media.
Per W. Næsheim