Ressurser/Nasareer
Foto: Cookie Studio / Shutterstock.com     

Nasareer

Av Harald Giesebrecht

 

I Det nye testamente møter vi termen første gang i Matt 2,23.

Matt 2,23: Da han kom dit, bosatte han seg i en by som heter Nasaret. Slik skulle det ordet oppfylles som er talt gjennom profetene, at han skulle kalles en nasareer.

Bakgrunnen for Matteus poeng er her et ord fra det gamle testamente nemlig Nazar som betyr å innvie seg, eller leve adskilt. Det var egne regler for de som skulle innvie seg til Gud for en periode: 4 mos 6,2-21, Dom 13,5-7; Amos 2,11-12. Tankegangen på Jesu tid var at ingen kunne være mer innviet enn Messias, så Messias måtte også være en invidd, en nasareer.

Det kan virke som Matteus leker litt med språket og nesten forteller en vits her når han kobler Nazar – innviet, med byen Nazaret.

Man anslår også at Jesus eller Joshua, var et av de aller vanligste navnene på Jesu tid. Man trengte derfor et tilnavn for å bli identifisert og Jesus ble derfor ofte kalt Jesus fra Nasaret, eller Nasareeren Jesus – kanskje med den doble betydningen Matteus foreslår.

Apg 3,6  Men Peter sa: «Sølv eller gull har jeg ikke, men det jeg har, vil jeg gi deg. I Jesu Kristi nasareerens navn: Reis deg og gå!»

Apg 4,10 så skal dere alle, og hele Israels folk, vite dette: Når denne mannen står frisk foran dere, er det i kraft av Jesu Kristi nasareerens navn, han som dere korsfestet, men som Gud reiste opp fra de døde.

Apg 24,5 Den mannen der har vist seg å være den rene pest. Han skaper uro blant alle jøder rundt i verden og er leder for nasareersekten.

Apg 26,9 Jeg mente selv en gang at det var en plikt å sette alt inn på bekjempe nasareeren Jesu navn.

Senere var den en spesiell gruppering av messianske jøder som ble kalt nasareere. De knyttet sin identitet til Apostlen Matteus som skal ha vært deres første leder etter at de måtte flykte fra Jerusalem. Vi finner spor av dem fra det  4. århundre etter Kristus til det 11, men de kan ha eksistert både før og etter dette. Det er Jerome i det 4. århundre som sier at Fariseerne ikke anerkjente Nasareerne. Artikkelen i Wikipedia er ganske bra her og gir mange sitater, men det er altså snakk om flere hundre år ETTER Jesu tid. http://en.wikipedia.org/wiki/Nazoraioi

Men det eksisterte kanskje også en gnostisk gruppering med liknende navn (Notzrim) før Jesu tid, som hadde profeten Jeremia som sin store helt og lærer, og derfor forkastet blant annet tempeltjenesten til jødene. Disse var i så fall også på kollisjonskurs med læren til Fariseerene. Noen fra denne gruppen kan ha blitt etterfølgere av Jesus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Notzrim

Men kildene her er sparsomme, usikre og også fra lenge etter Jesu tid,  og vi vet ikke om vi kan stole på dem, eller om kilden blander informasjon fra ulike perioder.

Harald Giesebrecht

En Norsk Bibelinstitutt ressurs

Tema

Bibel og trosspørsmål

Relaterte ressurser

De folkene som taler indoeuropeiske språk i Iran og India kaltes ”ariere”. De som tilhører den indiske kulturelle sfære kaltes på sanskrit ”arya”, et æresbetont navn med betydningen ”herre”. Flere av oldtidens politiske lederskikkelser som hersket i dette området knyttet ”arya” til navnet; f.eks. ”Ariaramnes”, og vi finner rester av ordet i selve...
Les mer
Røkelse finner vi brukt i Bibelen i forbindelse med helligdomstjenesten. Røkelsesalteret var plassert i det Hellige, foran forhenget inn til det Aller Helligste. Røken steg opp, spredte seg inn i det Aller Helligste der Gud var tilstede og fylte rommet over pakts kisten der lovtavlene ble oppbevart. Lokket på pakts kisten kaltes nådestolen. Røkelsen...
Les mer
En pakt inngås mellom to eller flere parter, i dette tilfelle en pakt mellom Gud og hans folk. Gud på sin side lovte å velsigne sitt folk og gi dem riket. Folket på sin side skulle lyde Gud og følge hans råd. I sin opprinnelige form ble pakten inngått mellom Gud og Adam ved fallet (1 Mos 3,15) og senere med Noa (1 Mos 9, 12.15.16)....
Les mer
Powered by Cornerstone