Ressurser/Jesus sa nei til alkohol
Foto: Vuk Kostic / Shutterstock.com     

Jesus sa nei til alkohol

Av Ove S. Berntsen

 

Noen har hevdet at avhold fra alkohol er en muslimsk dyd. En drink i godt lag blir regnet som en av de store velsignelser i livet, selv i mange kristne kretser. Vinen, også alkoholholdig vin, er en av Guds gode gaver til menneskene, sier man.

Roger Robertsen, er absolutt ikke enig i tankegangen. - Hvordan kan noe som har så stort potensiale av ondskap og ulykke i seg, være Guds gave? spør han. Det lar seg ikke forene med bildet av en kjærlig Far som tar seg av sine barn, ja, som ønsker å gjenreise gudebildet i oss. Da må vi unngå alt som sløver og motvirker hans plan.

Bibelen sier at i Jesus er "alle visdommens og kunnskapens skatter skjult til stede". Alkoholen svekker og dreper hjerneceller, og gjør oss mindre følsomme og mottagelige for himmelens visdom. Hvis Jesus selv nøt alkohol, kan heller ikke alle visdommens og kunnskapens skatter ha eksistert i hans sinn. Jesus kom for å gi oss frihet (Joh 8,36). Alkoholen slavebinder, og er altså i strid med hans misjon.

Hva med de tekstene som måteholds folk benytter for å vise at Bibelen aksepterer en viss bruk av alkoholholdig vin? Hvordan var for eksempel "den gode vinen" som Jesus skaffet til veie under bryllupet i Kana?

Den gode vinen
– Jødene regnet alkoholfri vin, av kokt druesaft, som "den rikeste og beste vinen", ifølge Kittos Encyclopedia of Biblical Literature. Sannsynligvis var det slik vin Jesus serverte. Den kom ren og frisk fra Skaperens hånd, og det var verken tid eller behov for å gjære den! Flere av datidens forfattere omtaler alkoholfri vin som den beste og sunneste.

I forskriftene om tienden får vi vite at det ypperste, det man skulle måle alt mot, var "kornet fra treskevollen og vinen fra pressen" (4 Mos 18,27). Altså ikke en alkoholholdig vin fra kar eller skinn sekker, men den rene saften som fløt fersk og frisk fra vinpressen.

Historien om bryllupet sier at vinunderet åpenbarte Jesu herlighet. Er det da mulig å forestille seg at han serverte hundrevis av liter med alkoholholdig vin til gjestene etter at de var "drukne"?
I så fall blir han irettesatt av Peter, som var til stede og så hva Jesus gjorde. Hva hadde han lært av Mesteren? Jo, han oppfordrer de troende til å være sindige og edrue, så de kan be (1 Pet 4,7).

I dag vet vi at alkohol selv i små mengder vil endre stemningsleiet, redusere konsentrasjonsevnen og hemme korttidshukommelsen og evnen til læring; det kan vi lese om på Vinmonopolets nettside. Den store lærer går ikke god for noe som reduserer vår følsomhet og forstand, han vil at vårt sinn skal være et tempel for Den Hellige Ånd.

– "Drikk ikke lenger bare vann, men bruk litt vin for din mage og fordi du så ofte er syk," skriver Paulus til Timoteus. Hvordan forstår vi et slikt råd?

Paulus gir et godt råd
– Teksten sier ingenting om at han bør innta alkoholholdig vin. Andre forfattere fra samme periode anbefaler sterkt alkoholfri vin som legemiddel. Plinius, en samtidig av Paulus, skriver at "viner er mest nyttige når man ved filter har hindret gjæringsprosessen i å begynne."

Å drikke alkoholholdig vin er et dårlig råd å gi til en person med magetrøbbel. Hvis Paulus mener alkoholfri vin, er han i harmoni med andre samtidige og tidligere autoriteter, og med Bibelens råd for øvrig, sier Robertsen.

Han kan ikke se for seg Jesus som en talsmann for måtehold. For ham, mer enn for noen annen, var det et moralsk ansvar å tone rent flagg.  - Når vi vet at "det sømmer seg ikke for konger å drikke vin" (Ord 31,4), virker det utrolig at han som er "Kongenes Konge og Herrenes Herre", og som har inspirert Salomo til å skrive ned dette råd, selv skulle nyte rusdrikk. 

– Nattverdsvin?

Det Gud gir, er godt
– Uttrykket "vin" blir ikke benyttet i tekstene som skildrer det siste måltid. Og jeg tror det er gjort med hensikt, for å unngå misforståelse. I stedet leser vi om "kalken" eller "vintreets frukt".

Vintreets frukt er det som blir presset ut av druene, rent og klart. Et eksempel: Josefus skriver at faraos munnskjenk tok tre drueklaser, presset dem i begeret og serverte farao. Denne ferske druesaften kaller han "vintreets frukt".  Det Gud gir, er godt.

Selv på korset, i den siste, store kampen, var Jesus et eksempel for oss. Evangelisten Markus skriver at soldatene ville gi ham vin med myrra (Mark 15,23), Matteus nevner vin med galle
(Matt 27,34), men Jesus avslo tilbudet. Han tok imidlertid imot en svamp med vineddik, som ikke inneholder alkohol (Joh 19,29).

Helt til det siste ville han leve med klare sanser. Det er også hans gode vilje for oss. Det er umulig å være åndelig nøktern hvis man ikke samtidig er fysisk edru. Et omtåket sinn hindrer vår kontakt med Gud i en kaotisk og forvirret verden, poengterer Roger Robertsen. Idet historien går mot sin avslutning, gir derfor himmelen oss dette råd: Vær edrue, så dere kan be! 

Intervju av Roger Robertsen ved Ove Berntsen i Tidens Tale nr. 2, 2003.

En Norsk Bibelinstitutt ressurs

Tema

Liv og livsstil

Relaterte ressurser

Debatten rundt Bibelens innstilling til vin og alkoholholdige drikker har pågått i mange år, og en sitter igjen med følelsen av at en ikke er kommet løsningen særlig nærmere. På den ene side peker måteholds orienterte kristne og ikke-kristne på skriftsteder i Bibelen som tilsynelatende anerkjenner vinen som en glede og velsignelse. “Og vin gleder...
Les mer
MÅTEHOLD ELLER TOTALAVHOLD – HVA SIER BIBELEN? Statistikkens tale: * 2-300.000 nordmenn er skadet av alkohol. * Ytterligere 5-700.000 har alkoholproblemer innen sin nærmeste familie. * 5-8 mennesker dør hver dag i Norge av alkoholskader. * 70-80% av all voldskriminalitet begås i påvirket tilstand. * Alkohol er med i spillet...
Les mer
UNG, STOLT OG EDRU - OG KRISTEN? Hvorfor drikker ikke Marte? "Jeg sier nei fordi jeg vet at det er så mange som har store problemer med alkohol," sier hun. "Og så er det både spennende og festlig å leve livet med klare sanser." Hun utfordrer kristen ungdom til å ta samme standpunkt. Å la være å drikke er ikke noe savn for meg, og...
Les mer
Powered by Cornerstone