Jomfrufødsel, myte eller mirakel?
Spørsmålet om Jesu guddom.
Jesus er den eneste vi kjenner til som er født av en jomfru. Er dette et problem for kristne, eller er det gode grunner til at det er slik?
I løpet av de siste par årene har det vært gjort to undersøkelser om norske presters tro. Resultatene av den ene undersøkelsen er offentliggjort i professor Paul Leer-Salvesens bok, Moderne prester. I flere spørsmål viser det seg at de tilfeldig utvalgte prestene er atskillig mer liberale enn kirkens offisielle syn, spesielt i seksualetiske spørsmål.
Undersøkelsen viser imidlertid at de samme prestene har et konservativt syn i spørsmål om jomfrufødselen og Jesu fysiske oppstandelse.
Den andre undersøkelsen ble foretatt av pastor Sten Sørensen i Lyngdal Misjonsmenighet. Resultatene av hans undersøkelse står i skarp kontrast til Paul Leer-Salvesens undersøkelse. I motsetning til statskirkeprestene er frikirkepastorene svært konservative i seksualetiske spørsmål.
I spørsmål om jomfrufødselen og oppstandelsen bekreftet alle frikirkepastorene at de tror på dette.
De fleste nordmenn deler ikke disse prestenes syn på jomfrufødselen. Bare 30 % av det norske folk tror at Jesus ble født av en jomfru. Selv blant bekjennende kristne i Norge er det mange som ikke tror på jomfrufødselen. Bare 32 % av de kristne sier at de har en slik tro.
Beretningene i evangeliene
I evangeliene er det to fortellinger om Jesu fødsel. Den ene finnes i Matteusevangeliet og den andre i Lukasevangeliet. I begge fortellingene er jomfrufødselen et viktig punkt.
Dette skriver Matteus: «Med Jesu Kristi fødsel gikk det slik til: Hans mor Maria var trolovet med Josef; men før de var kommet sammen, viste det seg at hun var med barn, ved Den Hellige Ånd. Josef, hennes trolovede, som var en rettskaffen mann og ikke ønsket å føre skam over henne, ville da skille seg fra henne i stillhet. Mens han nå tenkte på dette, viste en Herrens engel seg for ham i en drøm og sa: ’Josef, Davids sønn! Vær ikke redd for å føre Maria hjem som din hustru. For barnet som er unnfanget i henne, er av Den Hellige Ånd’… Alt dette skjedde for at det Herren har talt gjennom profeten, skulle oppfylles: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel – det betyr: Gud med oss», (Matteus 1:18-20, 22-23).
Slik lyder beretningen hos Lukas: «Da det led på den sjette måneden, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea som hette Nasaret, til en jomfru som var trolovet med Josef, en mann av Davids ætt; hennes navn var Maria. Engelen kom til henne og sa: ’Vær hilset, du som har fått nåde! Herren er med deg!’ Hun ble forferdet over engelens ord og undret seg på hva denne hilsen skulle bety. Men engelen sa til henne: ’Frykt ikke, Maria! For du har funnet nåde hos Gud. Du skal bli med barn og få en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus’… Maria sa til engelen: ’Hvordan skal dette så gå til når jeg ikke har vært sammen med noen mann?’ Engelen svarte: ’Den Hellige Ånd skal komme over deg, og Den høyestes kraft skal overskygge deg. Derfor skal også barnet som blir født, være hellig og kalles Guds Sønn’», (Lukas 1:26-31, 34-35).
Begge disse fortellingene viser at Maria ble gravid før hun hadde hatt seksuell omgang med en mann.
Det er blitt gjort mange forsøk på å vise at en jomfrufødsel er mulig. Det er blant annet vist til jomfrufødslene i naturen som kalles parthenogenese. Hos honningbiene utvikler ubefruktede egg seg til hannlige droner, mens befruktede egg blir til hunnlige arbeidere og dronninger. Også blant kakerlakker og andre dyr foregår jomfrufødsler.
Når det gjelder mennesker er Jesu jomfrufødsel den eneste man kjenner til. Det som skjedde den gang Jesus ble unnfanget, vil sannsynligvis aldri skje på nytt. Riktignok har forskere fått ubefruktede menneskeegg til å utvikle seg. Men det er ingenting som tyder på at de tidlige fostrene kan bli til mennesker.
Ingen jordisk forsker kan måle seg med Gud. For ham er ingenting umulig. Dette er Jesu vitnesbyrd om Gud: «For mennesker er dette umulig, men for Gud er alt mulig», (Matteus 19:26). Dette sa Jesus om menneskers frelse. Han kunne like gjerne sagt det om jomfrufødselen.
Gode grunner for jomfrufødselen
Det er flere gode grunner til at Jesus måtte bli født på overnaturlig vis. For det første viser jomfrufødselen at han har et guddommelig opphav. Ifølge Bibelen er Jesus den andre person i den himmelske guddom, (Johannes 1:1). Han har eksistert fra evighet av.
For det andre viser jomfrufødselen at Jesus er bindeleddet mellom den guddommelige verden og vår verden. Han vet alt om Faderen. «’Jeg vitner om meg selv, og Faderen som har sendt meg, vitner også om meg’. ’Hvor er din far?’ spurte de. Jesus svarte: ’Dere kjenner verken meg eller min Far. Hadde dere kjent meg, hadde dere også kjent min Far’», (Johannes 8:18-19). Jesus vet også alt om oss mennesker fordi han selv ble menneske: «For vi har ikke en øversteprest som ikke kan ha medlidenhet med oss i vår svakhet, men en som er prøvet i alt på samme måte som vi, men uten synd», (Hebreerne 4:15).
For det tredje gir jomfrufødselen Jesus en autoritet som er uten sidestykke. Folk på Jesu tid var slått av undring over den autoritet han hadde når han talte, (se Matteus 7:28-29).
Juleevangeliet viser at det er mulig for en kvinne å bli gravid og føde et barn uten å ha seksuell kontakt med en mann. For Gud kan gjøre dette mulig, og det var det han gjorde for Maria. Vi kan derfor trygt tro på jomfrufødselen og bekjenne at Jesus ble født av Maria før hun hadde vært sammen med Josef.
Terje Bjerka